Thursday 19 April 2012

Our B.I.G 2012



بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum..Hai guys, how’s your iman ? hope it goes well with your level of thinking and your age. Now I’m in tense condition cuz just finish my presentation on Introduction to Linguistic . Biasalah sebelum presentation dah nervous dari pagi lagi… yg feeling nervous lagi sekarang ni sebab nak stabilize balik aturan jantung and darah dalam badan. Hoho lau tenang tetibe kena heart attack pulok~! Okeh stop the rubbish start to publish!

Khamis haritu on 11-14 2012 kami ada program Bina Insan Guru B.I.G at Pantai Merang, one word for our BIG is ….. Fabulous! 

The activities, the place, the weather, the accommodation ( Iglo jer pun ) , semuanyer ok! In simple word kami ni camping la..


Before pergi sana, den dah menggelabah dah, sebabnyer, my beloved room8 dah cerita macam-macam dah perkara yang scary-scary pasal BIG dieorang. ( Dia fasa 1 aku fasa 2 ) aku yang dah biasa bercamping ni pun rasa tak sedap hati jer nak pergi sana. Macam-macam preaparation aku buat sampai membuatkan aku bercakap dengan hati aku.
Hati : masa nak camping KKP yang lagi lama pun aku tak buat preparation macam ni. 
Aku : alah…tak apalah… aku dah lama tinggal camping2 ni.. diri ini tidak semuda dan segagah dulu lagi.. ( aww..)
Dengan pemikiran yang semakin berteka-teki dalam diri ini, tibalah detik masa kami berangkat kesana.

Tiba jerk kat sana, terus aku buat scheme and scanning. Oh.. tak ada la teruk sangat tempat dia.. plus kawan aku cakap dia dah pernah camping kat tempat tu masa muda-muda dulu.. so ok la kan, ada sunbae pasal tempat tu.. kui3..

Then 1st day biasalah.. kami pasang khemah, persiap diri, ice breaking, then mati sekejap dalam khemah menanti hari esok.

2nd day, pagi-pagi lagi dah pressure , iaitulah, senaman pagi. Which is kawad simple2. Tau kenapa pressure ? sebab our jurulatih ( lecturer sebenarnya )  ajar yang simple-simple jer, bertapa aku teringin nak kawad gila-gila macam dulu begitu membuak-buak macam ombak kat pantai tu.. tension+ pressure dibuatnyer.

Then lepas makan dan LDK, kami dibagi briefing untuk aktiviti kembara. Best part masa letak tepung+kunyit+telur kat muka, at the beginning semua ragu-ragu nak letak, (semua tu merujuk pada aku sorang kot ? )  then lepas coach cakap ianyer boleh menghalang kulit dari sunburn, terus aku bersemangat nak tempek benda tu kat muka. Tempek tempek tempek.. kami pun start kembara….

1st kembara merentas padang pasir olok-olok iaitu pantai, masa tu panas sangat tapi berangin la.. but still boleh sunburn, biasalah angin tepi pantai, mengandungi kandungan garam dalam udara tu, jadi cepat la hangus kulit muka eventhough kite berada ditempat yang teduh. ( teori aku sendiri and pengalaman la… )

Lepas tu part yang menarik masa kami dikehendaki memasak nasi dengan bekas kecik yang dibekalkan, aku pun tak tau nama ape, tp yang pasti kami hanya diberi 12 bijik telur ayam  ( utk 12 org ) yang belom dimasak dan beras. Pandai2 la nak hidup untuk tengah hari tu. ( bunyi macam adventurous giler. :p) air 2 botol kecik, kesimpulannya nasi tak berapa nak masak. Hoho..
Then kami pergi panjat bukit lagi… huhh penat bila lame tak bersukan berlasak ni.. then lepas merentasi perjalanan sejauh 5km atas peta, (real lagi jauh kot?) semua selamat sampai ke campsite. (saje nak bagi citer pendek)

3rd day kami ada aktiviti air, iaitulah basic swimming dengan kayaking pada petangnya. Best sgt sgt sgt.. ! untuk golongan darat yang tak pandai berenang tu boleh la belajar berenang time ni, tapi aku pun xpandai dan tak belajar pun. Harapkan life jacket untuk terapung. Kui3.

Yang akitiviti air nilah yang menyebabkan muka kami semua bertukar kaler. Dari hitam manis kepada hitam kelat , dari kulit cerah jadi kelabu, dari kelabu jadi kelabu asap.. panas kottttt~~~~~ (‘ ~ ‘melambangkan keadaan sgt panas) takpelah..itulah bukti kami ber BIG dengan riang gembira penuh bersemangat. Okeh!

10 budak hitam main tepi kolam, itik bertelur ayam mengeram. -.-

The Scientist 

tapak perhimpunan kami and tiang bendera yg melukut di tepi gantang 
the BFF couple  ;)
our campsite. ( masa balik baru bleh amik gambar sebab phone lecturer pegang XD )
The Trios (:
Rasanya tu je lah kot… kalau nak cerita satu2 macam tak abes lagi la kan.. so kita stop disini untuk kembali ke siaran tugasan Falsafah Pendidikan dan Portfolio Child Development. Sekian saja dari saya. Adios Amigos Assalamualaikum.

credit : Munirah Hashim (pitcha)

0 0 comments: